Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor

Toata lumea are nevoie de un plan solid atunci cand vine vorba despre antrenamente: un program cu un set de exercitii gandite pentru anumite grupe musculare, cu obiective pe termen scurt si pe termen lung; intensitate, greutate si ajustarea numarului de repetari.

Antrenorii personali si antrenorii sportivi te pot ajuta sa obtii toate acestea, insa motivatia de a duce la bun sfarsit chiar si cele mai bine gandite planuri dispare atunci cand rezultatele ajung intr-o faza de platou, cand esti aglomerat la serviciu sau cand viata intra pe o panta mai grea. Exista un mod de a mentine motivatia clientilor de la sala si sportivilor? Exista, desigur!

Ai mai jos o serie de metode testate, plus cateva abordari unice, care vor mentine inspiratia si implicarea clientilor in timpul antrenamentelor.

1. Ce este motivatia?

Motivatia (sau lipsa acesteia) este responsabila pentru toate alegerile pe care le facem in viata si este cruciala pentru respectarea unui program de antrenament.
Exista doua tipuri de motivatie, si este important de inteles diferentele dintre ele, pentru a obtine cele mai bune rezultate pentru clientii cu care lucrezi.

Motivatie intrinseca versus motivatie extrinseca

Motivatia intrinseca inseamna sa faci o actiune anume pur si simplu pentru ca iti aduce o satisfactie. O persoana simte bucurie atunci cand face sport datorita abilitatilor pe care le are si datorita realizarilor personale. De pilda, alergi la un maraton pentru ca adori sa alergi sau pentru a obtine un nou record personal.

Motivatia extrinseca presupune sa faci un task anume din motive externe, dincolo de bucuria personala. Pentru sportivi poate fi vorba despre bani, campionate sau medalii, in timp ce pentru clientii care frecventeaza salile de fitness sau de forta poate insemna slabire sau mandria ca poti ridica o greutate foarte mare.
Factorii externi pot include si aspecte precum evitarea unei pedepse sau vinovatiei, sau faptul ca faci ce iti cere un antrenor pentru ca vrei sa fii pe placul acestuia.
Motivatia extrinseca poate include si efectuarea antrenamentelor doar pentru ca acestea fac parte din atingerea obiectivului, dar fara sa existe o bucurie in a face respectiva activitate.
Majoritatea clientilor sunt motivati initial de factori extrinseci, iar treaba antrenorului este tocmai sa transforme motivatia extrinseca intr-una intrinseca.

Cum poti face asta?
Teoria auto-determinarii sugereaza ca fiecare client are trei nevoi psihologice esentiale atunci cand vine vorba despre sport:
Autonomia. Clientul trebuie sa aleaga in mod voluntar sa faca sport.
Relationarea. Clientul simte nevoia de a fi inclus in grup si conectat cu ceilalti membri si antrenori de la sala, pentru a avea parte de o sustinere pozitiva si de comunitate.

Competenta. Clientul are nevoie sa se simta capabil, sa simta ca are succes si ca este puternic in timoul sau dupa un antrenament.

Daca aceste nevoi psihologice au parte de un raspuns, clientul incepe sa treaca de la motivatia extrinseca la cea intrinseca si face schimbari legate de stilul de viata, avand astfel sanse mai mari sa revina la antrenamente.

Cum iti motivezi intrinsec clientii?

Determina “de ce”-ul clientilor

Fiecare client are un motiv extrinsec pentru care merge la sala. Poate fi vorba despre un diagnostic medical care dovedeste un stil de viata nesanatos care trebuie schimbat. Poate ca se apropie sezonul costumelor de baie, sau poate ca este vorba despre un declin in performanta sportiva sau despre recuperarea dupa o accidentare.
Insa obiectivul final are un reper temporar: odata ce este atins, clientul nu mai are motivul pentru care sa se antreneze. E treaba antrenorului sa isi ajute clientul sa se bucure de sport pana isi ating obiectivul suprem.
Nu e gresit ca un client sa inceapa cu motivatia extrinseca, pentru ca pana la urma aceasta e cea care ii aduce la sala. Poti, de asemenea, sa ii reamintesti de obiectivul final pe parcursul antrenamentului. Insa incurajeaza-ti intotdeauna clientul sa priveasca dincolo de motivul initial al antrenamentelor, pentru ca acolo se afla schimbarea de durata.

2. Stabilirea de obiective

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 1

Dupa efectuarea unei evaluari a formei fizice, mergi mai departe cu evidentierea obiectivelor pe termen scurt si lung.

De ce este important sa stabilesti obiective?

La serviciu, angajatii sunt mai fericiti daca stiu ce anume se asteapta de la ei si daca pot atinge obiective tangibile. Este si mai bine cand aceste obiective sunt cele care le pun la incercare abilitatile, si nu o lista de sarcini zilnice.
Acelasi lucru se intampla cu clientii care ajung la sala si care sunt mai implicati in antrenamente atunci cand au obiective tangibile, mai presus de o simpla parcurgere a unui antrenament.
Mai mult, fiecare client va avea o zi, o saptamana sau o luna mai grea de antrenament. Insa obiectivele sunt cele care ii reamintesc ce a realizat, cat de departe a ajuns si cat de aproape este sa isi atinga urmatorul obiectiv.

Cum stabilesti obiective adecvate

Foloseste cateva strategii atunci cand stabilesti obiective, bazandu-te intotdeauna pe motivele care au adus clientul la sala, si pregateste astfel calea catre succes.

Implica-ti clientul

Ascultarea nu se incheie cu aflarea “de ce”- ului unui client. Incercati sa dezvoltati impreuna un plan si continua sa asculti. Clientii vor sa simta ca sunt o parte a procesului prin care trec si includerea opiniilor lor in program ii face sa il respecte mai strict. Pana la urma, sunt banii lor, corpul lor si timpul lor.

Cere ajutorul sportivilor si altor instructori

Instructorii sportivi trebuie sa fie atenti la nevoile, dorintele si ritualurile de antrenament ale sportivilor cu care lucreaza. La ce simt acestia ca mai au de lucrat? Alti antrenori au idei pentru antrenamente, cantonamente sau pregatiri pentru ziua meciului? Exista moduri mai bune de a antrena aceiasi muschi?
Nu uita, daca ceri sugestii ai grija sa si incluzi cel putina una in antrenament.

Asigura-te ca obiectivele sunt realizabile

Asigura-te ca obiectivele stabilite sunt realiste si adecvate. Daca un client vrea luna de pe cer, redirectioneaza-l bland catre un obiectiv mai adecvat pentru el. Exista o linie clara intre obiectivele care lanseaza provocari si asigurarile false.

Stabileste obiective pe termen scurt si lung

Clientii apeleaza in general la antrenori pentru a atinge obiective importante: vor sa alerge la un maraton de 10 km, vor sa revina la greutatea dinainte de sarcina sau vor sa previna o problema medicala. Desi e bine sa stii ce isi doresc clientii tai sa obtina in final, nu subestima puterea pe care o au obiectivele pe termen scurt pentru a-i duce acolo unde isi doresc sa ajunga.

Mai ales pentru clientii care nu au mers niciodata la sala pana acum, obiectivele pe termen scurt sunt cel mai bun prieten al tau. Ele fac clientii sa treaca peste provocarea schimbarii initiale de rutina, peste oboseala, peste pofte, peste febra musculara si peste problema banilor cheltuiti.
Si clientul poate contribui, insa antrenorul este cel care va deschide calea catre stabilirea unor obiective pe termen scurt, pentru ca el este cel care stie procesul necesar pentru atingerea obiectivului pe termen lung.

Alege suficiente obiective pe termen scurt incat sa ai mai multe succese pe care sa i le amintesti clientului atunci cand motivatia ii dispare.
Obiectivele pe termen lung sunt si ele importante, insa ar trebui sa existe mai putine obiective pe termen lung decat cele pe termen scurt. Propune-ti sa iti ajuti clientul sa atinga un obiectiv pe termen lung la fiecare 3-4 saptamani. Acesta va ramane astfel implicat si va avea mereu placerea luptei pentru urmatorul obiectiv.
Adauga pe lista obiectivelor pe termen lung si: “Sa ma bucur de antrenament” sau “Sa ma bucur de alimente sanatoase”. Acestea te vor ajuta sa dezvolti motivatia intrinseca.

Obiective SMART si obiective si mai smart

Specialistii din diverse domenii folosesc acronimul SMART pentru a stabili obiective, iar antrenorii de fitness nu fac nici ei exceptie.

S: Specific. Obiectivele trebuie sa fie bine definite, cu asteptari clare. De pilda, obiectivul de a slabi este excelent, insa adaugand claritate acestui obiectiv (stabilirea numarului exact de kilograme care trebuie eliminate) vei avea mai multa motivatie, dar si claritate cu privire la ce trebuie sa oferi prin programul stabilit.

M: Masurabil. Stabileste cand si de cata schimbare ai nevoie pentru a atinge un obiectiv anume. Stabileste, de asemenea, cum se poate masura atingerea acestui obiectiv – poate cu un cantar, poate cu un centimetru de masurat sau cu un jurnal foto?

A: Accesibil. Obiectivele trebuie sa fie o provocare, nu o povara sau imposibile. Obiectivul stabilit este realizabil si accesibil? Este vorba aici in primul rand despre tipul de corp, varsta, starea medicala si capacitatea fiecarui client de a-si atinge obiectivele.

R: Relevant/Realist. Obiectivul trebuie sa izvorasca din motivele care au adus clientul la sala si sa afecteze acest “de ce”.
Pe de alta parte, obiectivul trebuie sa fie in concordanta cu capacitatile clientului. Dispune acesta de timpul necesar pentru a se dedica unui plan necesar de antrenament? Va trebui sa te asiguri ca intelege clar ca nu exista miracole care sa il ajute sa slabeasca 10 kg intr-o saptamana.

T: Temporal. Stabileste un interval de timp suficient pentru a atinge obiectivul. Un sentiment al urgentei va conferi clientului mai multa concentrare.
Inca o data, nu este posibil ca cineva sa slabeasca 10 kg intr-o satamana. Ajusteaza timpul in concordanta cu motivatia clientului, dar si cu eficienta programului stabilit.

Exista insa si alte doua elemente care incurajeaza motivatia intrinseca si care transforma obiectivele SMART intr-unele si mai smart.

Factorul placere. Obiectivele trebuie sa fie de interes pentru client, in caz contrar existand mai putina motivatie pentru a le atinge.
Factorul recompensa. Este indicat sa alegi impreuna cu clientul un mod de a celebra atingerea unui nou obiectiv.

Aceste componente te vor ajuta sa stabilesti obiective pe termen scurt si lung, care vor inspira si interesa clientul si care va vor face pe amandoi mai responsabili.

Pune obiectivele pe hartie

Nu lasa obiectivele sa ramana la stadiul de acorduri verbale. Scrie-le pe hartie, si da si clientului un exemplar sa si-l puna pe frigider sau undeva la vedere. Unii antrenori pot sugera chiar un soi de “contract”, astfel incat clientul sa ramana motivat si implicat.
Daca e necesar, poti imparti obiectivele in pasi mai mici. Obiectivele pe termen scurt pot fi coplesitoare pentru un incepator la sala. Daca le oferi varianta pasilor mici, ii poti incuraja sa fie mai implicati, pentru ca vor intelege pe deplin cum sa isi atinga obiectivul.

Stabileste recompense

Stabileste alaturi de client recompense adecvate pentru atingerea obiectivelor pe termen lung. Daca e posibil, evita recompensele alimentare sau zilele de trisat, sau zile de pauza de la sala. Acestea intaresc mentalitatea ca alimentele nesanatoase sunt mai placute decat cele sanatoase si ca sportul este o pedeapsa si nu este deloc placut.
Gandeste-te la alte recompense motivatoare, precum echipament pentru antrenament, sticle de apa, sau coduri de discount pentru aplicatii de fitness. Accesoriile pentru sala sunt si ele recompense potrivite, insa va trebui sa te asiguri ca recompensa oferita are capacitatea de a motiva in mod real clientul!

Cum gestionezi asteptarile nerealiste

Exista o situatie de care te poti lovi la sala si din pacate se intampla frecvent… Ce faci cand un client tine cu tot dinadinsul la un obiectiv nerealist, pe care stii ca il va atinge doar printr-o minune? Situatia nu e usoara, insa o poti depasi folosindu-te de experienta de antrenor personal si avocat al wellness-ului.

De pilda, un client vrea sa slabeasca 10 kg intr-o saptamana, sustinand sus si tare ca e dispus sa sara peste mese si ca se va antrena zilnic cate o ora.
Pentru astfel de clienti trebuie sa fii cat mai clar si calm si sa iti folosesti background-ul profesionist, amintindu-i ca este un obiectiv nerealist si ca ti-ai dori mai degraba sa il ajuti sa slabeasca sanatos.
Aminteste-i clientului tau de strategia obiectivelor SMART si ajuta-I sa inteleaga ca rezultatele necesita timp si progresie constanta si pas cu pas. Antrenamentele cu un antrenor personal au ca obiectiv tocmai construirea unui stil de viata nou si sanatos.

3. Formuleaza un plan

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 2

Obiectivele sunt realizabile numai cu ajutorul unui plan potrivit. Stabilind in primul rand obiectivele iti vei ajuta clientul sa se simta entuziasmat si sa se implice in faza de planificare.

Ofera un plan personalizat

Probabil ca ai antrenat deja multi clienti cu obiective similare, insa fara ca asta sa insemne ca procesul de atingere a acestor obiective a fost identic de fiecare data!
Nu exista doi clienti la fel, fiecare avand propria personalitate, stil de viata, sustinere din parte familiei, cunostinte despre sanatate, nivel de stres, probleme medicale si zeci de alti factori. Oricat de asemanator ar fi obiectivul lor, fiecare client merita un plan original si personalizat.

Sportivii stiu ca exista strategii de antrenament care functioneaza pentru unul dar nu si pentru altul. Tocmai de aceea va fi nevoie de o doza de creativitate pentru a satisface nevoile fiecarui sportiv, dar inseamna foarte mult pentru performanta unei echipe, de pilda.

Informeaza, motiveaza, educa

Inainte de a alcatui un plan, informeaza-ti clientul si pregateste-l cu privire la munca grea de care va fi nevoie pentru a cultiva un stil de viata mai sanatos, pentru a dezvolta o noua rutina si despre suisurile si coborasurile antrenamentului. Pregateste-l pentru inevitabilele zile grele, atat din punct de vedere mental cat si fizic, si despre cum le veti depasi.

Ai grija sa incluzi programul de antrenament in ziua clientului, si nu ziua in programul de antrenament. Lucrati impreuna la planul de antrenament, pentru ca daca planul nu este usor de respectat, clientul se va lupta cu el inca de la inceput.
Poate fi coplesitor pentru un incepator, insa ofera-i constant sustinere si putere si incurajeaza-l sa faca alegerea potrivita pentru a fi sanatos si asigura-l ca vei fi mereu acolo, la fiecare pas.

4. Incepi cu dreptul: Antrenamentele initiale

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 3

Dupa prima sedinta de antrenament, motivatia clientului va fi in general destul de ridicata: acesta isi va cumpara incaltaminte si haine noi pentru antrenament, le va spune celor dragi ca s-a apucat de sport cu un antrenor personal si va dori sa isi atinga obiectivele. Imbratiseaza si tu acest entuziasm si fii pe aceeasi lungime de unda, pentru ca atitudinea antrenorului fata de exercitii o va modela si pe a clientului.

Ofera antrenamente distractive si eficiente

Clientii nefericiti nu rezista prea mult la sala. Variaza creativ exercitiile, astfel incat clientii sa nu se plictiseasca. Incearca sa ai mereu un varf si un final bun pentru fiecare antrenament.
Este important sa retii, insa, ca e posibil ca ceea ce ti se pare distractiv sa nu fie asa si pentru clienti. Fii atent la feedback-ul pe care il primesti din partea lor si tine cont de interesele si de obiectivele acestora. Daca nu le place un exercitiu, gaseste un mod de a-l modifica, de a informa clientul cu privire la importanta sa, sau ofera-i un exercitiu satisfacator dupa aceea.

Ajuta clientii sa devina mai buni in anumite aspecte

E normal ca unii clienti sa se simta nelalocul lor atunci cand incep antrenamentele, mai ales ca e la indemana sa compari si sa simti ca nu esti corespunzator atunci cand membrii experimentati efectueaza aceleasi exercitii cu o forma excelenta si abia daca transpira…

E treaba antrenorului sa construiasca increderea clientului, ajutandu-l sa devina cu adevarat bun la un anumit exercitiu, pentru ca fiecare dintre noi este bun la ceva!
Gasirea acelui exercitiu special la care este bun clientul tau inspira motivatia intrinseca atat de necesara!
Increderea dobandita va fi benefica pentru alte aspecte ale antrenamentului: clientii nu vor mai fi fricosi sau anxiosi cu privire la unele exercitii noi, pentru ca stiu deja ce este succesul.

Conecteaza-ti clientul la restul comunitatii

Un incepator la sala se va simti ca un invitat care nu cunoaste decat gazda unei petreceri. O vreme, cel putin, nu va comunica decat cu gazda si o va urma peste tot pana cand se va obisnui si cu restul invitatilor.
Clientii se pot simti si ei stanjeniti la sala atunci cand nu cunosc pe nimeni decat pe antrenorul lor. Fa-i sa se simta bineveniti, prezinta-i staff-ului si celor care vin frecvent la sala. Invita-i la evenimente ale salii si la iesiri diverse. Nu doar ca le vor placea mai mult antrenamentele, dar Ie va cladi si un sentiment al comunitatii si al apartenentei.

Cultivarea acestui sentiment de apartenenta este esentiala pentru pastrarea clientilor. In plus, acestia vor continua sa revina la sala si dupa incheierea antrenamentului formal, datorita sistemului profund de sustinere.
Asa cum o arata si social media, din ce in ce mai multi oameni considera ca partenerii virtuali de fitness sunt utili pentru responsabilizare. Poti incerca, asadar, sa creezi un grup exclusiv pentru membrii si clientii de la sala si sa promovezi implicarea regulata in paginile de social media.

Ramai mereu pozitiv

E usor sa te simti frustrat atunci cand clientii se plang, cand sunt slabi sau tematori, insa daca te lasi prada supararii, dezamagirii sau frustrarii nu vei face decat sa afectezi relatia antrenor-client.
Concentreaza-te pe ceea ce au realizat si apoi enumera-le cateva moduri in care pot deveni mai buni. Incurajeaza forta mentala folosind fraze pozitive puternice. Chiar si atunci cand lansezi provocari noi pentru un client, fa-o intr-un mod pozitiv! Nu uita, fiecare client se hraneste cu energia si pozitivismul tau!

5. Mentine motivatia clientilor

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 4

In general, motivatia nu reprezinta o problema in “luna de miere” a antrenamentelor cu un antrenor personal (desi e greu, este in acelasi timp incitant si nou). Dupa primele antrenamente, insa, clientii dau piept in mod serios cu realitatea. Durerile musculare, energia scazuta, timpul petrecut in sala si modificarile ce tin de buget si de dieta ii pot face sa se teama sau sa se simta deranjati de antrenamente si de obiceiurile sanatoase.
Cum revii la acea dinamica pozitiva de la inceput?

In primul rand, nu te panica atunci cand motivatia clientului scade. Acesta este un proces necesar in tranzitia de la motivatia extrinseca la motivatia intrinseca. Schimbarea de lunga durata apare atunci cand clientul isi doreste sa se antreneze, iar problemele de pe parcurs sunt de asteptat si sunt normale.
Incearca unul dintre acesti pasi pentru a reveni pe drumul cel bun si pentru a castiga loialitatea clientului.

Stati de vorba

Alege o abordare directa si stai de vorba cu clientul tau. Intreaba-l despre nivelul de motivatie. Daca admite ca motivatia sa este la un nivel scazut, pune-i intrebari respectuoase despre jobul sau, despre relatii, eventuale recuperari dupa accidentari, sau alti factori de stres care pot fi cauza acestei motivatii scazute.
Discutand, vei evita demotivarea clientilor, care pot pleca de la antrenamente dezumflati si descurajati atunci cand factorii de stres nu ii lasa sa se concentreze. Poate ca te vei simti tentat sa pui prea multa presiune pe ei sau sa le arati frustrarea pe care o simti, insa ascultarea empatica alimenteaza motivatia clientilor, inbunatateste starea de spirit, iar ideile privind solutionarea eventualelor probleme il pot ajuta sa isi recapete motivatia.

Celebreaza micile victorii

Acesta este punctul in care revenim la obiectivele pe termen scurt. Celebreaza cat de departe au ajuns clientii tai subliniind clar realizarile.
Entuziasmul si aprobarea ta pot fi cel mai mare factor motivator pentru unii clienti. Rasplateste-i cu unul dintre premiile pe care le-ati stabilit la inceputul antrenamentului, sau include comunitatea de la sala postand poza lor cu “succesul saptamanii” pe paginile salii.
Inspira-ti clientul sa observe beneficiile pe care antrenamentul le are in viata reala: urcatul scarilor fara sa oboseasca, poftele reduse de dulciuri si/sau mai multa energie sa tina pasul cu copiii. Desi nu este o recompensa tangibila, aceasta constientizare personala il va inspira si motiva sa mearga inainte.

Variaza rutinele

Recastiga interesul clientului schimbandu-i complet rutina. Incearca kickboxing, invata-l exercitii noi sau incercati antrenamente in circuit. Incurajeaza un client care se antreneaza 1 la 1 sa participe la o clasa de grup, pentru a capta energia celorlalti. Organizeaza antrenamente in grup mic sau cupleaza clientii ca parteneri de antrenament.

Foloseste social media

Aproape toata lumea intra pe mai multe platforme de socializare de mai multe ori pe zi, asa ca poti folosi social media in avantajul tau pentru a-ti motiva clientii! Oportunitatile in acest sens sunt nelimitate! Creaza un grup de asistenta online unde poti posta mesaje motivationale, iar clientii pot posta diverse realizari sau incurajari. Poti crea, de asemenea, un hashtag distractiv pentru fotografiile de antrenament. Incearca si promotii pe retelele de socializare pentru a mentine clientii implicati.

Pune-i in contact cu oameni buni

Motivatia este contagioasa! Daca ai un client care face eforturi sa inceapa, prezinta-i cativa membri entuziasti de la sala. Construind relatii cu oameni care adora astazi sportul, desi poate nu au facut-o de la inceput, il vei incuraja sa le calce pe urme.

Fii un exemplu bun

Antrenorul este personanjul care are cea mai mare influenta asupra clientului. Fiecare client reproduce ceea ce vede. Daca iti place ceea ce faci si modul in care exercitiile ii ajuta pe oameni sa aiba o viata de calitate, clientii tai vor adopta si ei aceeasi pasiune, pentru ca ei invata atat din mentalitatea cat si din cuvintele tale.

Spune-le ce fac bine si ce nu

Daca unii oameni au nevoie mereu de incurajare, altii au nevoie sa auda realitatea in orice moment. Daca ai un client care depune efort minim si nu ii place schimbarea, e momentul sa ii spui sincer ca nu isi da silinta.
Evita sa il faci de rusine sau sa fii excesiv de dur, abordandu-l in schimb cu grija si atentie. Explica-i ca tocmai pentru ca iti pasa nu vrei sa il lasi sa se implice doar cu jumatati de masura. Daca e necesar, foloseste-te de calendarul de pe foaia cu obiective.

Organizeaza provocari regulate de fitness

Profita de natura competitiva a clientilor organizand provocari regulate de fitness. Sportivii cu care lucrezi vor aprecia foarte mult aceasta tactica motivationala!
Unele dintre provocarile populare pentru fitness includ alergare, ciclism, numar total de calorii arse si imbunatatirea recordului personal cu 10%. Nu uita sa oferi recompense castigatorului!

Responsabilizeaza clientii

Planifica check-in-uri regulate cu clientii tai, in care sa analizati jurnalele alimentare, temele, obiectivele si calendarele si sa stati de vorba despre ce anume functioneaza si ce nu. Veti gasi, astfel, modalitati de a imbunatati programul si de a rezolva problemele actuale.
Dincolo de faptul ca ofera responsabilizare, aceste check-in-uri vor dezvata clientul de serviciile tale, pentru ca pana la urma vrei ca orice client sa fie auto-motivat. Ofera-i mai multa autonomie in timpul check-in-urilor, mentinand canalele de comunicare deschise pentru intrebari si responsabilizare.

Da teme

Desi trebuie sa fii pregatit sa raspunzi la o gama variata de intrebari, incearca sa nu fii o sursa usoara si comoda de raspunsuri la toate intrebarile clientilor. E indicat ca in timp sa iti determini clientii sa faca eforturi pentru gasirea raspunsurilor de care au nevoie.
Roaga-i sa gaseasca intai singuri raspunsurile la intrebarile pe care le au si abia apoi sa verifice cu tine. Ii poti ruga, de pilda, sa gaseasca moduri de a manca sanatos sau sa se informeze despre cum se pot antrena in vacante sau calatorii, in loc sa le oferi dinainte toate raspunsurile.

Motivatia pentru sportivi

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 5

Desi toate aceste sugestii pot fi adaptate si pentru sportivi, exista unele tactici motivationale suplimentare care pot fi aplicate in cazul sportivilor profesionisti.

In timpul antrenamentului

Adaptarea dinamicilor de antrenament poate facilita legatura in echipa si poate imbunatati performanta.

Colaboreaza

Evalueaza punctele forte si slabiciunile sportivilor tai. Creaza echipe de doua persoane in care fiecare sa il ajute pe celalalt sa creasca in punctele slabe. Creaza o concurenta si mai mare stabilind obiective si recompensand echipa care atinge prima obiectivul.

Pune intrebari zilnic

Obisnuieste-ti sportivii cu auto-evaluarea. Aloca timp inaintea fiecarui antrenament pentru ca sportivii sa se intrebe ce pot face astazi pentru a deveni jucatori mai buni. Dupa fiecare antrenament, roaga-ti sportivii sa se gandeasca daca au facut tot posibilul pentru a se imbunatati. Daca nu, trebuie sa tina cont de schimbarile necesare pentru urmatorul antrenament.

Tine un jurnal de antrenament

Incurajeaza sportivii sa tina un jurnal detaliat de antrenament cand se pregatesc pentru competitii. Inregistrati antrenamentul fizic, tehnic si mental. Cand analizati modelele de antrenament puteti identifica mai usor cauzele supra-antrenarii, bolilor, accidentarilor si stagnarilor in performanta.

Concentreaza-te pe fiecare individ

Nu uita ca desi antrenezi o echipa, sportivii sunt individualitati care au nevoie sa fie tratate ca atare. Fiecare persoana are nevoi diferite, factori diferiti de stres si educatii diferite, care afecteaza modul in care se antreneaza si in care raspund la antrenament.

Evita comparatiile

Desi competitia inseamna o comparatie intre sportivi, evita sa faci comparatii cu alti sportivi in timpul antrenamentului. In schimb, pune-ti sportivii sa concureze cu performanta lor anterioara. In acest mod, motivatia va fi mai intrinseca (“Cata presiune pot pune pe mine?”) si nu extrinseca (“Inca nu sunt la fel de buni ca alti sportivi!”).

Exerseaza constientizarea

Constientizarea in sport implica folosirea unor metode precum meditatia pentru a reduce distragerile interne si externe astfel incat sportivii sa poata intra intr-o zona optima de performanta.
Aceste tehnici necesita pricepere si trebuie sa fie exersate, asa ca asigura-te ca sportivii isi noteaza in jurnal antrenamentul mental.

Monologul interior

Ajuta-ti sportivii sa gaseasca o fraza sau doua care sa ii calmeze si sa le dea putere la urmatorul joc cu presiune mare pe care il au in fata.

Ofera motivatie in mod adecvat

Sportivii vor sa stie ca munca si implicarea lor conteaza pentru echipa. Da fiecarui jucator un rol in echipa, care sa ii faca sa se simta necesari. Recunoaste efortul si evolutia in cadrul antrenamentelor, in vestiar, sau in conversatii private.
Sportivii sunt motivati in moduri diferite: unii se simt motivati de provocari, altii de recunoastere; unii de apreciere, iar altii de calitatea performantei. Asigura-te ca fiecare sportiv in parte se simte apreciat si motivat intr-un mod care sa il incurajeze maxim.

Bucuria jocului

Evident, unul dintre cei mai importanti factori motivatori pentru sportivi este victoria. E mai simplu de spus decat de facut, dar provocarea si recompensa victoriei ii motiveaza intrinsec. Cu cat vor castiga mai mult, cu atat vor fi mai motivati sa se antreneze mai mult.

Dar ce se intampla cand nu pot castiga? Aminteste-le sportivilor de dragostea pentru joc si pentru sport. Adu-le aminte de ce s-au apucat de acest sport si de ce au continuat sa il practice. La sportivii de succes exista o conexiune foarte importanta intre sportul pe care il fac si placerea pe care o au fata de acest sport si faptul ca se distreaza in timp ce il fac. Asadar, daca sportivii tai sunt apasati de pierderi, ajuta-i sa se indragosteasca din nou de joc si de sportul pe care il fac. Bucuria jocului va alimenta motivatia.

Intrebari frecvente

Rolul antrenorului personal in motivarea clientilor 6

De cate ori pe saptamana trebuie sa ma antrenez cu un antrenor personal?

Motivele pentru alegerea unui antrenor si obiectivele tale vor stabili cat de des trebuie sa te folosesti de un antrenor. Majoritatea oamenilor se antreneaza cu un antrenor personal de 2-3 ori pe saptamana.

Ce tactici motivationale dau rezultate bune?

Fiecare client este diferit, insa antrenorii trebuie sa fie pozitivi si sa ofere incurajare, sa descopere motivele pentru care clientii sunt motivati sa faca sport, sa stabileasca obiective realizabile si sa construiasca o comunitate la sala.

De ce e important sa creezi o relatie eficienta cu clientul?

Oamenii au in general performante mai bune atunci cand isi apreciaza antrenorul, cand isi doresc sa ii fie pe plac si cand au incredere in indrumarea sa.

Ce intrebari trebuie sa puna un antrenor personal in cadrul evaluarii?

In primul rand este esential pentru antrenor sa stie de ce un client vrea sa atinga un obiectiv anume in acel moment. El trebuie sa intrebe si despre eventuale probleme medicale, sisteme de sustinere si factori de stres.

Cum motivezi sportivii sa se antreneze?

Sportivii care se simt apreciati muncesc mai mult. Construirea unitatii echipei ii ajuta pe coechipieri sa isi doreasca succese si promoveaza motivatia.

Multumim pentru vot!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate